Platt mage på 3 veckor

Jag är trött på min stressmage, putmage och bullmage. Jag ska försöka få en plattmage som mår bra!

Aftonbladet tipsar om hur man får en plattmage.
1. Ät långsamt för att bli mätt fortare, genom att tugga maten länge, så lurar man magen om mattnadskänsla. Jag har också hört att man ska äta på små tallrikar, för att fortare bli mätt.
2. Tugga maten långsamt.
3. Drick mängder av vatten 6-10 om dagen! Idag dricker jag högst två.
4. Runt 5 mindre mål per dag är bättre istället för 3 stora. Då hålls förbränning och energi på en jämn nivå.
5. Du blir mättare av protein än av fett eller kolhydrater vilket gör att du frossar mindre. Satsa på cirka 100 g smalt kött/150 g fisk vid huvudmålen (kött, mjölk, fisk, ägg).
6. BÄSTA TIPSET! Sätt fart på magen! Väck kroppen med 2 glas vatten före frukost. Pressa en halv citron i det ena. Citron stimulerar magsafterna och får fart på matsmältningen.
7. Hjälp magen på traven. Förstoppning kan göra det väsentligt svårare att få upp byxgylfen. Sätt fart på magen med linfrö som är en fiberskatt! 3 matskedar krossade/malda frön i frukostyoghurten, lunchsalladen eller soppan är ett enkelt, billigt sätt hålla magen i trim.

Stress, förändrade matvanor, antibiotikakurer och alkohol kan minska antalet nyttiga bakterier i tarmen. Då uppstår obalans i tarmfloran. För att återfå balansen kan mjölksyrabakterier (aktiv bakteriekultur) vara en hjälp på vägen. Livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier är exempelvis Cultura, Dofilus, Bifidus, Verum hälsofil och Proviva fruktdryck. Du kan också välja mjölksyratabletter (t.ex. Trevis)  som finns på Apoteket.

Amerikansk forskning visar dessutom att du går ner lättare när du satsar på att äta mer frukt, grönt och fibrer i stället för att nitiskt räkna kalorier.

Ät fibrer med måtta

Att äta fibrer är bra för tarmen och framför allt för att motverka trög mage. En del äter dock för mycket fibrer och kan på grund av detta få problem. En stressad mage behöver mat som är lätt att spjälka, dvs inte alltför mycket fibrer. Intag av för mycket fibrer kan istället orsaka knip, gaser och uppkördhet, framför allt om magen redan är stressad. Undvik råa grönsaker under en tid och ät mer tillagade (kokta, wokade eller ugnsbakade). Skala även de frukter och grönsaker som går att skala eftersom skaldelar ofta är svåra för magtarm-kanalen att bryta ned.

Nedan följer en lista över fiberrika livsmedel som är lämpliga vid stressmage och som kan minska besvär med gaser:

  • Grönsaker: morötter (tillagade), tomat, gurka, palsternacka (tillagade), broccolibuketter (tillagade), squash, spenat, alla sorters sallat (t ex isbergssallat, ruccola) 
  • Frukt: alla sorters bär, mogna päron, kiwi, banan, konserverad frukt, melon, jordgubbar
  • Övrigt: potatis, ris (undvik fullkornsris och råris), pasta (undvik fiberberikade sorter), nudlar, couscous, knäckebröd, havregryn, Bran flakes

Det finns fiberrika livsmedel som ofta innebär besvär för en redan stressad mage. Till exempel:

  • Baljväxter: bönor, ärter, linser
  • Grönsaker: vitkål, rödkål, kålrot, brysselkål, salladskål, broccolistjälkar, lök, jordärtskockor, kronärtskockor, selleri, svamp, paprika, chilifrukter, rädisor, majs
  • Frukt: äpplen, citrusfrukter, persikor, vindruvor, torkad frukt
  • Övrigt: popcorn, nybakat bröd

Skrivet 2009-11-04 10:28:00 by Marlene

Permalink | Kommentarer (3) | Post RSSRSS comment feed |

Kategorier: häsla

Taggar: platt mage, bullmage, mage, stress mage

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Relaterade poster

Kommentarer

november 4. 2009 11:12

Lene-Therese

Lycka till! Smile

Lene-Therese se

juli 28. 2010 11:05

Brulf

Bullar som är så gött! Antar att det blir andra bullar då, mmm...

Brulf

augusti 12. 2010 17:57

Platt mage

Bra skrivet! Massa tips jag måste testa genast Laughing

Platt mage se

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

  Country flag

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

september 19. 2017 22:32