Måndagsmorgon

Måndagsmorgon och jag är så trött. Fick massage av min pojkvän innan jag somna igår, å ikväll tänkte jag ge tillbaka. Problemet är bara att jag är så dålig på att massera, blir trött efter en minut. Funderar på om man ska köpa massageolja för att det ska gå lite smidigare. Jag har lärt mig några tips från en artikel på aftonbladet, där man tydligen ska försöka stå upp och massera för att få mer kraft i armarna.

För er som undrar hur det går med mitt projekt att få platt mage, så har det gott riktigt bra. Jag unna mig att köpa lite fredagsgodis, några bitar som jag och min sambo delade på. Sen har jag aktiverat mig i helgen så jag har varken haft tid med småätande eller godis. Jag har ätit en bra proteinrikfrukost och en ordenlig middag och så kvällsmat. Även om det tar tid att gå ner, så känns det redan bättre.

Jag funderar på att investera i Wii Fit. Är det någon som har erfarenhet av det? Det har ju kommit ut ytterligare en ny Wii Fit Plus? Jag har ett Wii som jag knappt aldrog använt.. men jag fattar bara inte vad jag ska köpa? Räcker det med en platta och ett program?

 

Skrivet 2009-11-09 09:48:00 by Marlene

Permalink | Kommentarer (0) | Post RSSRSS comment feed |

Kategorier: mode höst 2009,

Taggar: dataspel, wii fit, wii, i form, mage, massage, vinterjacka

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Platt mage på 3 veckor

Jag är trött på min stressmage, putmage och bullmage. Jag ska försöka få en plattmage som mår bra!

Aftonbladet tipsar om hur man får en plattmage.
1. Ät långsamt för att bli mätt fortare, genom att tugga maten länge, så lurar man magen om mattnadskänsla. Jag har också hört att man ska äta på små tallrikar, för att fortare bli mätt.
2. Tugga maten långsamt.
3. Drick mängder av vatten 6-10 om dagen! Idag dricker jag högst två.
4. Runt 5 mindre mål per dag är bättre istället för 3 stora. Då hålls förbränning och energi på en jämn nivå.
5. Du blir mättare av protein än av fett eller kolhydrater vilket gör att du frossar mindre. Satsa på cirka 100 g smalt kött/150 g fisk vid huvudmålen (kött, mjölk, fisk, ägg).
6. BÄSTA TIPSET! Sätt fart på magen! Väck kroppen med 2 glas vatten före frukost. Pressa en halv citron i det ena. Citron stimulerar magsafterna och får fart på matsmältningen.
7. Hjälp magen på traven. Förstoppning kan göra det väsentligt svårare att få upp byxgylfen. Sätt fart på magen med linfrö som är en fiberskatt! 3 matskedar krossade/malda frön i frukostyoghurten, lunchsalladen eller soppan är ett enkelt, billigt sätt hålla magen i trim.

Stress, förändrade matvanor, antibiotikakurer och alkohol kan minska antalet nyttiga bakterier i tarmen. Då uppstår obalans i tarmfloran. För att återfå balansen kan mjölksyrabakterier (aktiv bakteriekultur) vara en hjälp på vägen. Livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier är exempelvis Cultura, Dofilus, Bifidus, Verum hälsofil och Proviva fruktdryck. Du kan också välja mjölksyratabletter (t.ex. Trevis)  som finns på Apoteket.

Amerikansk forskning visar dessutom att du går ner lättare när du satsar på att äta mer frukt, grönt och fibrer i stället för att nitiskt räkna kalorier.

Ät fibrer med måtta

Att äta fibrer är bra för tarmen och framför allt för att motverka trög mage. En del äter dock för mycket fibrer och kan på grund av detta få problem. En stressad mage behöver mat som är lätt att spjälka, dvs inte alltför mycket fibrer. Intag av för mycket fibrer kan istället orsaka knip, gaser och uppkördhet, framför allt om magen redan är stressad. Undvik råa grönsaker under en tid och ät mer tillagade (kokta, wokade eller ugnsbakade). Skala även de frukter och grönsaker som går att skala eftersom skaldelar ofta är svåra för magtarm-kanalen att bryta ned.

Nedan följer en lista över fiberrika livsmedel som är lämpliga vid stressmage och som kan minska besvär med gaser:

  • Grönsaker: morötter (tillagade), tomat, gurka, palsternacka (tillagade), broccolibuketter (tillagade), squash, spenat, alla sorters sallat (t ex isbergssallat, ruccola) 
  • Frukt: alla sorters bär, mogna päron, kiwi, banan, konserverad frukt, melon, jordgubbar
  • Övrigt: potatis, ris (undvik fullkornsris och råris), pasta (undvik fiberberikade sorter), nudlar, couscous, knäckebröd, havregryn, Bran flakes

Det finns fiberrika livsmedel som ofta innebär besvär för en redan stressad mage. Till exempel:

  • Baljväxter: bönor, ärter, linser
  • Grönsaker: vitkål, rödkål, kålrot, brysselkål, salladskål, broccolistjälkar, lök, jordärtskockor, kronärtskockor, selleri, svamp, paprika, chilifrukter, rädisor, majs
  • Frukt: äpplen, citrusfrukter, persikor, vindruvor, torkad frukt
  • Övrigt: popcorn, nybakat bröd

Skrivet 2009-11-04 10:28:00 by Marlene

Permalink | Kommentarer (3) | Post RSSRSS comment feed |

Kategorier: häsla

Taggar: platt mage, bullmage, mage, stress mage

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5